Å avtale møter er noe vi mennesker gjør konstant. Om det er å avtale en date, en kinokveld eller et kundemøte, så er møtebooking en ferdighet som kommer deg til nytte i alle områder i livet. La oss se nærmere på hva møtebooking er og hvorfor du bør mestre det.
Salgsprossesen
Møtebooking er den første delen i en salgsprosess. Det starter med at du må definere hvem som er din målgruppe, samtidig som du kartlegger markedet ditt. Vi må vite hvem skal vi kontakte, hvorfor skal vi kontakte de og hva er det som skiller oss fra alle andre som tar kontakt. Hovedfokuset må være at du skal hjelpe den du ringer med å løse et problem, eller kartlegge et potensial de ønsker å oppnå. Når du skal finne din målgruppe, så kan du gjøre det gjennom flere ulike kanaler. Du kan bruke leverandører som Byndle, Proff forvalt, Purehelp, Bisnode eller eget nettverk i form av en skreddersydd liste du lager. Det som er viktig før vi begynner å booke kvalifserte møter, er å ha en klar møtebooking- og prospekteringstrategi. Her er det smart å tenke hvilke kunder har jeg i dag og hvilke bransjer har vi erfaring å jobbe med. Jeg liker å trekke ut lister hvor 50 % av de jeg ringer er bedrifter i bransjer som jeg har eksisterende kunder i, og 50 % er bedrifter i helt nye bransjer. Her kan du gjøre det som du selv ønsker og behager. Har du ingen kunder i dag, så er løsningen at du trener på å mestre hvordan du skal formidle produktet eller tjenesten din over telefon, slik at du får flere kundemøter. Det er her møtebooking og leadsgenerering kan være utfordrende!
Les også: Møtebooking og prospektering
CRM- og salgverktøy
For å kunne jobbe så effektivt som mulig og samtidig få kontroll på tall, data og annen form for statistikk, så er det helt avgjørende å bruke crm- og salgsverktøy. Stadig vekk møter jeg på bedrifter som jobber kun i excel. Ved å jobbe datadrevet og bruke teknologi som er tilgjengelig i dag, så gir man møtebooker og egen salgorganisasjon best mulig forutsetning for å lykkes. Det som er ekstremt viktig når du skal drive med møtebooking, er å loggføre all dialog og hva som har blitt sagt mellom deg og kunden. Jeg noterer fire responser:
1. Ja og kommentar til hvorfor de takket ja til møte
2. Nei og kommentar til hvorfor de takket nei til møte
3. Nei for nå og kommentar til når kunden kan følges opp
4. Eksludert – Kan være grunnet konkurs eller andre årsaker
Blir vi flinke til å notere ned dialogen i samtalene, så vi lage en markedsanalyse ut ifra tilbakemedinger som har bitt gitt fra beslutningtakere. Dette er super nyttig informasjon, da man kartlegger hvilke kriterier som må være tilstede for at du som leverandør skal få lov til å bli vurdert! For hver samtale du tar som møtebooker, vil du bli smartere på hva som skal til for å booke et kvalfisert møte. Markedet er din beste venn!
Hva kan du forvente som møtebooker?
Som alt annet i livet så tar det tid å bli god. Å lykkes med møtebooking krever mye mengdetrening og nok kompetanse. Det innebærer masse repeterende feiling og du må bli komfortabel med å bli avvist. Er du villig til å investere tid og kompetanse i deg selv, så vil du lykkes langsiktig. Når jeg først begynte som møtebooker, så tenkte jeg aldri at jeg skulle bli anerkjent i Finansavisen som Norges beste møtebooker. Å jobbe med salg og møtebooking er krevende, men utrolig givende og gøy når du først får det til!
Lykke til!