Fungerer det å outsource møtebooking for å få nye kunder? Kan man stole på at møtebooking byrået leverer som avtalt ? Og hvordan vet du som daglig leder at du kan forvente deg sukess? Her er hvorfor profesjonell møtebooking fungerer og hvorfor det bør være en del av din salgsstrategi.
Møtebooking er et fag
Å booke gode kundemøter er en kunst. Det vanskeligste med salg, er ofte det å komme i posisjon til å få lov å presentere seg selv. Det å outsource møtebooking skal ikke erstatte interne salgsressurser, men heller være et kompliment til eksisterende salgsaktiviteter. Av fire salgsressurser, så kan en av de fire ressursene være en samarbeidspartner på møtebooking. Er du proaktiv med gode strategier rundt møtebooking, så er det utrolig hva du kan lære. En av de tingene jeg liker best med å booke møter, er at du får kartlagt hvilke kriterier som må være tilstede for at du skal få lov til å bli vurdert som leverandør. Dette gir ekstremt verdifulle tilbakemeldinger som du kan bruke i salg- og markedsføringsstrategier.
Det er mange måter å generere nye kunder på, og møtebooking er absolutt ikke den eneste veien til Rom. Det er derimot en veldig effektiv, rask og målbar aktivitet som gir deg gode resultater hvis det gjøres riktig. Grunnen til at mange selgere vegrer seg for å drive med møtebooking, er at hvis det gjøres feil, så oppleves det som svært ubehagelig. Det å hver dag bli avvist, utfordret og samtidig motivere seg selv til å ha nok aktivitet, kan føles tungt og krevende. Derfor er det helt avgjørende å kunne ha nok fagkompetanse rundt både møtebooking, men også det mange kaller for mindset/tankesett. Faktumet er at de fleste lykkes ikke med å booke møter, fordi hva de føler og tenker når de skal gjennomføre aktiviteten, er negative og ubehagelige følelser. Samtidig er det veldig lett å ha urealistiske forventinger til hvilket resultat du kan forvente å oppnå, hvis du ikke har trent og feilet nok over tid. Hvis du ofte opplever ubehag rundt det å booke møter, er det fordi du har negative assosiasjoner til salg og møtebooking. Endrer du de negative assosiasjonene, så endrer du også din opplevelse av aktiviteten.
Les også: 10 møtebooking bud som gir mental mestring og growth mindset
Hvorfor gir møtebooking nye kunder
Alle beslutningstakere har problemer de vil ha løst eller et potensial de vil oppnå. Hvis du med kirurgisk presisjon kan forklare hvem du er og hvorfor du kan hjelpe dem å få det de vil ha, så klarer du å booke et møte. Folk flest er takknemlig for å få hjelp og derfor må fokuset være på hvordan du kan hjelpe de du ringer. Har du jobbet med salg over tid, så har du som regel statistikk på hvor mange kundemøter du må dra i for å signere en ny kunde. Hvis tre av ti kundemøter ender opp i signert kontrakt, ja da må du treffe ti bedrifter for å få tre nye kunder. Det er faktisk så enkelt. Matematikken i møtebooking er målbar og skalerbar. Det som er kritisk for at outsourcing av møtebooking skal gi nye kunder, er kompetansen møtebooker og møtebooking byrået har. I tillegg må daglig leder være tydelig på hva som er beviset for at det er booket et kvalifisert møte. Hvis dette er utydelig fra begynnelsen, så vil du kunne få kundemøter av ulike kvalitet.
Les også: 7 irriterende kjennetegn som ødelegger suksess ved outsourcing av møtebooking
Det vil alltid være relevant å kunne senke kostnader, øke inntekter, effektivisere manuelle prosesser eller digitalisere inntektstrømmen til en potensiell kunde. Utfordringen er hvor dyktig en selger eller møtebooker er til å formidle budskapet over telefon. Det fungerer å bruke telefon som et verktøy i 2020, fordi det å ha dialog mellom oss mennesker, er noe av det mest naturlige som er. Møtebooking og leadsgenerering har aldri vært viktigere, og gjort riktig er det en morsom og inspirerende aktivitet som gir vekst!
Lykke til!