Vil du ta deg selv til neste nivå når det kommer til møtebooking b2b? Ønsker du å bli hyper effektiv og oppnå høyere hit rate med din møtebooking pitch? La meg dele med deg hvordan du setter deg selv opp for å vinne!
Forberedelser er alt
80 % av jobben med å booke kvalifiserte møter, handler om å planlegge og tilrettelegge for å vinne. Som Benjamin Franklin siterte: “If you fail to plan, you are planning to fail!”. For å unngå å gjøre ting vanskeligere enn de er, så er vi nødt til å organisere aktiviteten med rammer og kriterier. Her er fem feil jeg ser og opplever når jeg har møtebooking kurs, eller skal starte et nytt møtebooking oppdrag:
1. Listene er ikke godt nok vasket og segmentert. Det er ikke en bevisst strategi på hvem som skal ringes, hvorfor de skal ringes, hvilke utfordringer de vi skal ringe har, eller hvilket potensial vi kan kartlegge for kunden. Det er heller ikke en god nok prioriteringsstrategi på hvem kunder som kan gi høyest mulig omsetning, og hvor lang tid det tar fra booket møte til signert kontrakt.
2. Møtebooker har ikke nok kompetanse rundt eget produkt eller tjeneste. Det er lett å tro at løsningen på å booke nok møter, er flere telefoner og mer aktivitet, men så enkelt er det ikke! For å ha en realistisk forventning til måloppnåelse, bør kompetanse stå til samme grad som aktivitet. Hvis ikke, så vil du unødvendig brenne gjennom prospektene dine.
Møtebooking strategi og coaching
3. Det jobbes ikke i et CRM og salgsverktøy. Det brukes altfor mye tid på manuelle prosesser både mentalt og praktisk rundt gjennomføring. Et eksempel er at du må skrive ned oppfølgingene dine, istedenfor at det automatisk dukker opp som et kundekort i systemet ditt.
4. Du har ikke planlagt konkrete tidspunkter og hvor lenge du skal sitte å booke møter. Derfor skjer aktiviteten i rykk og napp, og det blir mer en drakamp og noe som assosieres med slit og mas.
5. Du har ikke gode nok rutiner når det kommer til nok søvn, sunn mat og tilstrekkelig med mosjon. Hvis du fyller kropp og sjel med usunne matvarer, jevnlige mengder med alkohol og negative sosiale omgivelser, så setter du deg selv opp for å feile. Sansene dine vil ikke være optimale og skjerpet, slik at du kan prestere ditt beste.
Foredrag om møtebooking for Næringsforeningen i Trondheimsregionen
3 møtebooking tips som sørger for at du booker flere kvalitetsmøter
For at din gjennomføringsevne skal bli helt rå, så er det mange detaljer å ta hensyn til. Mye frykt og ubehag kommer som et resultat av manglende forberedelser og struktur. Nå som vi er i en nasjonal krise med Covid-19, så vil det kreve et høyere aktivitetsnivå for å nå de samme resultatene som tidligere. Nedenfor har jeg listet opp det jeg mener er enkle fokusområder for å øke prestasjonene dine i møtebooking b2b:
1. Planlegg aktiviteten med en tidsbegrensning:
Sett av hvor lenge, hvor mye og hvor ofte du skal gjøre aktiviteten i løpet av en dag, uke eller måned. Legg inn minimum 30 minutters pause mellom hver økt. Skal du ringe minimum 2 x 60 minutter daglig, så ta en pause mellom hver økt. Når du vet nøyaktig når du skal gjøre noe og hvor lang tid du setter av til det, så blir det mye enklere å gjennomføre og gå all-in.
2. Organiser dine omgivelser og verktøy for å gjennomføre aktiviteten optimalt:
Presterer du best når du jobber med andre i plenum, eller liker du best å sitte alene når booker møter? Har du lastet opp listen i CRM systemet ditt? Inneholder listen din alle de kriteriene og parametre som du ønsker å måle på?
3. Sov nok, spis sunt og oppretthold nok fysisk aktivitet for å kunne gå all-inn når du skal gjennomføre:
Personlig når jeg skal gjøre noe, så gjør jeg det 100 % eller så gjør jeg det ikke. For å kunne få best mulig datagrunnlag på prestasjonene mine, så gir jeg det 100 % for å kunne lage en best practice modell for bransje jeg driver med møtebooking i.
Lykke til!