Vi alle vet at aktivitet er nøkkelen til å få det resultatet vi vil ha, men hadde det vært så enkelt så hadde vel alle gjort det? Det er veldig lett å gjøre ting bare for å gjøre ting. Det kan fort bli manisk, tungvint og lite effektivt. Her er hvordan du sikrer effektivitet og 100 % gjennomføringsevne når du jobber med salg og møtebooking.
Min filosofi
Av natur så kan jeg være litt manisk, entusiastisk og ivrig, da jeg elsker å gjennomføre ting. Grunnen til det er at det gir meg et så latterlig rush og kick at jeg klarer ikke å sitte stille til tider. Da jeg er en visjonær og ser det store bildet, så er det ofte nok for meg å gjennomføre uten å vite så mye detaljer, på godt og vondt. Jeg er veldig glad i å prøve og feile for å finne ut av ting, men noen ganger så er ikke alltid det den raskeste veien til målet. Da jeg går inn i mitt 8 år snart som profesjonell møtebooker, er jeg hele tiden opptatt av hvordan vi kan effektivisere prosessen og gjøre den så enkel og smertefri som mulig for våre kunder. Veldig mange som jobber med salg, møtebooking og leadsgenerering, gjør prosessen mye vanskeligere for seg selv enn nødvending. Hvordan vet jeg det? Vel jeg har gjort også mine prosesser unødvendig my vanskeligere enn nødvendig. Derfor er min filosofi i dag at jeg prøver å bruk minst mulig viljestyrke på salg og møtebooking, da det er ikke nødvendig å sløse bort med energien man har som er begrenset utover en arbeidsdag.
Les også: 4 perspektiv for å opprettholde salg og møtebooking aktiviteter under en krise
De 3 stegene: Steg 1 – Kartlegg detaljene:
En ulempe med å se det store bilde er at jeg ofte kan gå glipp av detaljer som er helt essensielle for å gjennomføre. Når vi ikke ser alle detaljene i hodet vårt, så er det lett å bli usikker, nølende, få frykt og bli handlingslammet fordi vi ser ikke helt hva eller hvordan vi skal gå frem. Å kartlegge detaljer i en møtebooking og leadsgenereringsprosess ser sånn ut:
1. Hvor mange potensielle kunder har jeg å ringe til?
2. Listen jeg skal ringe på har de direkte telefonnummer eller ringer jeg kun inn til sentralbordet?
3. Har jeg et godt fungerende headsett hvor kunden hører meg godt?
4. Har jeg kontroll over pitchen min og vet jeg hva jeg skal si?
5. Hvor mange møter må jeg booke daglig, ukentlig og månedlig for å nå de målene jeg ønsker. 6. Trenger du å gjøre noen mentale eller emosjonelle forberedelser før du starter, og isåfall hva skal du gjøre?
Dette er bare noen eksempler på hva du må kartlegge før du starter å booke møter.
Steg 2 – Planlegge og forberede arbeidsuken, måneden eller året:
Å komme på jobb mandags morgen uten en plan er helt krise. Da er det lett å kaste bort tid på ting som har lav verdi for deg og ikke er de viktigste prioriteringene for å nå målene en setter seg. Når det kommer til salg og møtebooking, så er det tre prioriteringer som er viktigst til en hver tid: Ringe, følge opp og prospektere. Mesteparten av tiden din bør gå til å ringe. Så for å planlegge best mulig så er dette noen viktige spørsmål å stille seg selv:
1. Hvem skal jeg ringe og når? Sett opp faste ringeøkter på 60-90 minutter av gangen. Hvis du har en del oppfølginger har du planlagt når du skal gjennomføre de?
2. Når bør jeg legge meg sånn at jeg får nok søvn til å prestere? Planlegg hvor mange timer søvn du trenger for å føle deg mest mulig optimal.
3. Har du stryket klærne dine dagen før du skal på jobb og forberedt mat sånn at du slipper å stresse med det når du står opp.
4. Når skal du gjøre de mentale og emosjonelle forberedelsene?
Steg 3 – Gjennomføre:
Når du vet hvorfor du gjør det du gjør, hva du skal si og hvordan du gjør det, så vil du ha en naturlig og rå selvsikkerhet på det å kommunisere med andre og generelt i salg og møtebooking. Hele poenget mitt er å gi en selv best mulig forutsetning for å lykkes.
Lykke til!