Det å jobbe med møtebooking fra hjemmekontor kan være krevende. Det krever disiplin i forhold til å ha nok aktivitet, og du må kunne lede deg selv til en hver tid. Her er mine 4 beste tips for å mestre møtebooking fra hjemmekontor.
Hvorfor er det så utfordrende?
Vi mennesker er sosiale vesener og trenger å ha folk rundt oss for å ha det bra. Derfor er det ekstra krevende å ha disiplin når ingen er tilstede for å passe på eller lede deg i riktig retning. Når distansen fra soverommmet ditt til stua er 5 meter, så kan det være vanskelig å koble på når det kommer til jobb, og deretter koble av igjen. De siste 8 årene jeg har holdt på med profesjonell møtebooking, så har jeg som regel sittet alene eller jobbet alene. Det har sine ulemper og fordeler, men personlig foretrekker jeg ingen forstyrrelser når jeg skal ta kalde telefoner. Grunnen til dette er at det krever enormt med fokus og tilstedeværelse for å gjøre en god jobb, og hvis det er for mye stimuli og bråk i omgivelsene, så kan jeg lett miste fokus. Jeg ser på møtebooking som toppidrett, og det er konstant emosjonell og mental trening som pågår. Hvis du ikke har sovet nok, spist nok eller tar godt nok vare på helsen din, så vil alle disse faktorene gjøre det vanskeligere for deg å prestere på hjemmekontor. Det handler om gi deg selv best mulig forutsetning for å prestere, og ikke gjøre ting vanskeligere enn det de er. En hovedregel jeg prøver å leve etter er å ikke gjøre ting som får meg til å føle meg dritt, og hvis jeg ikke føler for å gjøre noe, men jeg VET at jeg kommer til å føle meg bedre i etterkant av å gjøre det (F.eks Trening), så pusher jeg gjennom og gjennomfører.
Les også: 4 tips for å bli kvitt telefonskrekk i møtebooking
4 tips for å mestre møtebooking fra hjemmekontor
1. Ha en morgenrutine
Det høres veldig banalt ut men start med en morgenrutine. Personlig starter jeg dagen med Wim Hof metoden, som er en pusteøvelse for å sette i gang kroppen og sinnet. Fungerer utrolig bra for å håndtere stress og jeg opplever å restituere meg raskere generelt. Deretter setter jeg på 30-60 minutter med personlig utvikling innenfor et gitt tema eller området som jeg ønsker å bli bedre på. I samme periode spiser jeg et måltid slik at jeg er klar og forberedt til å starte dagen.
2. Ta en gåtur rundt nabolaget i pausene
Noen ganger så blir jeg så oppslukt i det jeg gjør og stenger omgivelsene mine totalt ute. Det gjør at jeg fort kan sitte hele dagen inne, noe som ikke er bra. Du kan fort merke at du blir tung i hodet og ikke skjønne hvorfor. Derfor pleier jeg å ta gåturer på 15-20 minutter i lunsjpausen, og at jeg på kveldene tar meg en gåtur før jeg legger meg. Å få nok frisk luft og være ute i naturen er noe som vil hjelpe deg å prestere bedre.
3. Forbered deg dagen før og ha en klar og tydelig oversikt over prioriteringene dine
Hvis du feiler med å forberede og planlegge ting dagen før, så planlegger du egentlig for å feile. Noe av det dummeste du kan gjøre er å ikke ha oversikt over hva du skal gjøre neste dag, og hvilke arbeidsoppgaver som er dine viktigste prioriteringer. I løpet av en dag så har du bare en viss mengde med energi tilgjengelig. Derfor er det viktig å ha tydelig oversikt rundt hva som skal gjøres, når det skal gjøres og hvordan det skal gjøres slik at gjennomføringen blir mest mulig optimal.
4. Jobb i 60-90 minutters økter om gangen
Når du skal ringe så blokker ut alle forstyrrelser, og jeg mener absolutt alle! Noe av det viktigste når er du er på telefon er å være tilstedeværende i samtalen for å få med deg alle detaljene. Ved å kun gjøre én ting i 60-90 minutter, øker prestasjonsnivået ditt betraktelig og det er lettere å bygge momentum for å avtale nok salgsmøter.
Lykke til!